Fekete paradicsom: a genetikai forradalom, amely megváltoztathatja a világ táplálkozását

Ezt a paradicsomot nem csak a gyümölcs színének megváltoztatása érdekében fejlesztették ki, hanem táplálkozási értékének javítása érdekében is. Egy új paradicsomfajta kavarodást okoz a mezőgazdasági és tudományos világban: a fekete paradicsom, vagy The Purple Tomato, egy génmódosított fajta, amely hamarosan megjelenhet az ausztrál és a globális piacon. Az amerikai biotechnológiai vállalat, a kaliforniai Davisben székhellyel rendelkező Norfolk Healthy Produce fejlesztette ki ezt a paradicsomot, amelynek célja nemcsak a gyümölcs színének megváltoztatása, hanem tápértékének gazdagítása is.

Az Australian Broadcasting Corporation beszámolója szerint a vállalat kérelmet nyújtott be az ausztráliai és új-zélandi élelmiszer-biztonsági hatósághoz (FSANZ) a termesztés és forgalmazás engedélyezése érdekében. Ha a kérelmet jóváhagyják, a termék jövőre kerülhet a boltokba, ami mérföldkőnek számít az óceániai élelmiszer-biotechnológiában.

A Purple Tomato szokatlan lila színét két, ehető szájvirágból (Antirrhinum majus) származó génnek köszönheti. Ezek a gének lehetővé teszik a paradicsom számára az antocianinok termelését, amelyek erős antioxidánsok, és olyan gyümölcsökben találhatók, mint a áfonya, a fekete szőlő, a cseresznye és a padlizsán. Az antocianinok számos egészségügyi előnnyel járnak, a szív- és érrendszer védelmétől a gyulladáscsökkentő és rákellenes hatásokig.

A hagyományos paradicsomokkal ellentétben, amelyek csak a héjában tartalmaznak antocianinokat (és azok mennyisége is minimális), ez az új fajta az egész húsában termeli ezeket, így kiváló táplálkozási értékkel rendelkezik. Az eredmény nem csak egy látványos paradicsom, hanem egy funkcionális élelmiszer is, amely megelőzheti a krónikus betegségeket.

18 évig fejlesztett szuperélelmiszer

Az út ehhez a paradicsomhoz csaknem két évtizeddel ezelőtt kezdődött, amikor a brit tudós, Cathie Martin, a John Innes Központból, kutatásokat indított az antocianinok tartalmának növelésére a közönséges növényekben. 2013-ban az első sikeres eredményeket laboratóriumi növényeken érték el, és több évnyi kísérletezés után a paradicsomot az Egyesült Államokban is engedélyezték fogyasztásra.

Jelenleg a minták még kicsik, de a nagyobb méretek bevezetését is vizsgálják.

A két évvel ezelőtti kereskedelmi bevezetése óta a Norfolk Healthy Produce több mint 100 000 dobozt adott el az amerikai piacon, valamint 13 000 csomag magot házi kertészeknek. A kedvező fogadtatás arra ösztönözte a vállalatot, hogy nemzetközi terjeszkedésbe kezdjen, és következő nagy célpontként Kanadát és Ausztráliát tűzte ki maga elé.

Az egyes szektorokban tapasztalható lelkesedés ellenére a lila paradicsom megjelenése nem mentes a vitáktól. Ausztrália szigorú génmódosított szervezetekre (GMO) vonatkozó jogszabályairól ismert, és lakossága óvatos, ha nem szkeptikus hozzáállást tanúsít az ilyen típusú termékek iránt.

Eddig csak néhány génmódosított faj kapott engedélyt termesztésre: repce, pamut, sáfrány, indiai mustár, bizonyos díszkesztyűvirágok és egy betegségekkel szemben ellenálló banánfajta. Ez utóbbi fajta közel egy évig várt a szabályozási jóváhagyásra, és még mindig tesztelési fázisban van Queensland északi és délkeleti részén. Az ausztrál élelmiszerbiztonsági hatóság (FSANZ), amely az ausztrál élelmiszerrendszer őreként működik, tudományos értékelési folyamatot fog lefolytatni, mielőtt döntést hozna. Ez magában foglalja a biztonsági, környezeti hatások és a társadalmi elfogadottság vizsgálatát.

Új korszak a növénytermesztésben és a kísérletezésben?

A lila paradicsom megjelenése szélesebb körű kérdéseket vet fel az élelmiszerek jövőjéről. A klímaváltozás, a biológiai sokféleség csökkenése és a táplálkozási kihívások nyomása alatt álló mezőgazdasági rendszerek számára a génmódosított növények lehetséges megoldást kínálnak. A fogyasztók elfogadása azonban továbbra is meghatározó tényező.

A Norfolk Healthy Produce állítása szerint paradicsomuk nemcsak biztonságos, hanem szükséges is. „Úgy véljük, hogy az élelmiszereknek ízletesnek és funkcionálisnak is kell lenniük. Ez a paradicsom egy új generációs termék, amelyet úgy terveztek, hogy jót tegyen az egészségnek anélkül, hogy az ízét rontaná” – nyilatkozta a vállalat szóvivője.

Új korszak kezdődik a növénytermesztés kísérletezésében?

Addig is a vita folytatódik. Készen állnak-e az ausztrál fogyasztók egy olyan paradicsom elfogadására, amely nemcsak a hagyományos esztétikai normákat, hanem az élelmiszerekről alkotott gondolkodásmódunkat is megkérdőjelezi? A válasz meghatározhatja egy új élelmiszeripari korszak irányát, amelyben a tudomány és a természet találkozik a tányéron.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡