Példátlan felfedezés: egy i. e. 4. századi görög hajót találtak, amely az ókor legjobban őrzött kincseit rejti

Egy ókori görög teherhajóról van szó, amelynek szerkezetének több mint fele optimális állapotban maradt fenn. Mi magyarázza a hajó rendkívüli állapotát? A PLOS ONE folyóiratban nemrég megjelent tanulmány új radiokarbon-kalibrációs technikákról számol be, amelyeket a Kyrenia hajóroncsán alkalmaztak.

Ezt az ókori görög kereskedelmi hajót 1965-ben fedezte fel Ciprus partjainál Andreas Cariolu búvár, aki szivacsokat keresve talált rá a hajóroncsra, amelyet az ókori hajózás megértése szempontjából az egyik legfontosabb leletnek tartanak.

Ezenkívül több mint száz amfora került elő a tengerfenéken egy körülbelül 14 méter hosszú, négyzetes árbocú hajó mellett, amely a kutatók szerint négy tengerész legénységével rendelkezett.

A görög hajón talált leletek, amelyek megdöbbentették a tudósokat

1968 és 1969 között a régészeti ásatások során 391 amfórát találtak, amelyek bor, olívaolaj és mandula termékeket tartalmaztak. A bizonyítékok arra utalnak, hogy a hajó utolsó útja i. e. 300 körül történt. Ez az időpont azonban nem egyezik a hajótörésből származó minták radiokarbonos kormeghatározásával.

Az első leletek felfedezése után évtizedekkel a Cornell Egyetem kutatócsoportja megkérdőjelezte a megállapított időrendet, és arra a következtetésre jutott, hogy a hajótörés évekkel később történt, mint eddig hitték.

Korábbi tanulmányokban a hajótörés időpontját a feltárások során előkerült kerámia- és numizmatikai leletek kormeghatározása alapján állapították meg. Az új kutatócsoport azonban modern technikákat, például radiokarbonos kormeghatározást és dendrokronológiát alkalmazott, amely a házak vagy hajók építéséhez használt fa növekedési gyűrűit elemzi, hogy felülvizsgálja ezt a kronológiát.

„Nagy örömmel alkalmazzuk a tudományos technikákat a híres Kyrenia-hajó kormeghatározására, amely alig több mint 2300 évvel ezelőtt süllyedt el. Ez alapvető fontosságú a klasszikus mediterrán hajózási technológia és tengeri kereskedelem története szempontjából” – hangsúlyozta a szerző.

Megemlítette azt is, hogy a hajó kormeghatározásához alkalmazott módszerek és a felmerült technikai kihívások megoldásai „mostantól segíteni fognak más hajóroncsok kormeghatározásában és az ókori hajózás történetének pontosabb megismerésében”.

A Kyrenia hajótörése: mikor süllyedt el a kutatások szerint

A kutatók megállapították, hogy a Kyrenia hajótörése i. e. 296 és i. e. 271 között, pontosabban i. e. 286 és i. e. 272 között történt. A tanulmány során a tudósok azzal a kihívással szembesültek, hogy a hajótest maradványainak megőrzésére használt polietilén-glikol (PEG) bevonat megnehezítette a radiokarbon- és dendrokronológiai vizsgálatokat. A PEG eltávolítása után pontosabb adatokat kaptak a hajó elsüllyedésének időpontjáról.

A kutatók megállapították, hogy az északi féltekére vonatkozó nemzetközi radiokarbon-kalibrációs görbe nem volt naprakész az i. e. 400 és i. e. 250 közötti időszakra vonatkozóan. Az ősi építmények maradványainak kronológiai pontosságának javítása érdekében a görbét más fafajokból vett minták segítségével újrakalibrálták, ami jelentős előrelépést jelent a kronológiai kutatásban.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡