Egy ibizai diszkó pincérnőjét 15 év után elbocsátották, mert 200 eurós borravaly után módosította a számlát: a bíróság a büntetést jogtalanul nyilvánította

A Baleár-szigetek Legfelsőbb Bírósága úgy ítélte meg, hogy a vállalatnak nem okozott kárt, és nem volt szándékos eltitkolás, ezért a büntetést aránytalannak minősítette. Spanyolországban a borravaló nem törvényi kötelezettség. Ez egy önkéntes gyakorlat, amely főleg a vendéglátóiparban elterjedt, ahol a vendégek így fejezhetik ki hálájukat a jó szolgáltatásért. Ez a látszólag pozitív gesztus azonban munkaügyi konfliktusokhoz vezethet, ha nem a vállalat protokollja szerint kezelik. Pontosan ez történt egy ismert ibizai diszkóban dolgozó nővel, akinek a borravaló miatt történt elbocsátása váratlan fordulatot vett, és a bíróság előtt kötött ki.

Borravaló, elbocsátás és bírósági csatározás

Az ügy főszereplője egy 15 éve a létesítményben dolgozó alkalmazott, aki pénztárosként dolgozott, határozott idejű szerződéssel és 65,15 eurós napi bérrel. A COPE szerint az eset 2019 nyarán történt, amikor egy VIP vendég 200 euró borravalót akart hagyni. A dolgozó, saját elmondása szerint, módosította a pénztárgép nyugtáját a maître kérésére, aki a klub hierarchiájában felette állt.

A gesztus azonban nem tetszett a vezetőségnek. A vállalat úgy vélte, hogy a számla módosítása a felettesek tájékoztatása nélkül nagyon súlyos vétségnek minősül, mivel szándékos információelhallgatásról van szó, ami pénztárhiányhoz vezethet. Emellett azt állították, hogy az eset ronthatja a létesítmény hírnevét.

A szankciótól a legfelsőbb bíróság ítéletéig

A vállalat döntésével nem elégedve a munkavállaló bírósághoz fordult, a felmondás semmisnek nyilvánítását, vagy ennek hiányában elutasítását kérve. Védelmében azt állította, hogy nem nyereségszerzés céljából járt el, csupán a maître utasításait teljesítette, és nem állt szándékában kárt okozni a vállalkozásnak. Ezenkívül kártérítést is kért.

Az ibizai 1. számú munkaügyi bíróság azonban első fokon ellene döntött. Első fokon a bíró a vállalat álláspontját támogatta, és a felmondást jogszerűnek ítélte. Indoklásában rámutatott, hogy a munkavállaló magatartása a munkavállalói törvénykönyv 54.2. cikkében foglalt nagyon súlyos szabálysértésnek minősül, és szerződéses jóhiszeműséget sért.

A történet azonban ezzel nem ért véget. A munkavállaló úgy döntött, hogy fellebbez a Baleár-szigetek Legfelsőbb Bíróságához (TSJ), amely végül helyt adott a fellebbezésnek. A TSJ ítélete szerint, bár elismerték, hogy adminisztratív szabálytalanság történt, sem a ügyfélnek – aki összesen 2000 eurót fizetett, beleértve a borravalót is – sem a vállalatnak nem okozott anyagi kárt. Ezenkívül a bíróság hangsúlyozta, hogy a munkavállaló előéletében nem volt fegyelmi eljárás, és hogy ő egy felettes utasításait követte.

A TSJ döntésének másik fontos pontja az volt, hogy nem volt bizonyíték arra, hogy a borravalót kényszerítették volna, vagy hogy egyértelműen rosszindulatú eltitkolási szándék állt volna fenn. A bíróság véleménye szerint a felmondás egyértelműen aránytalan volt a történtekhez képest.

A Legfelsőbb Bíróság korlátozza a fegyelmi elbocsátásokat: azok nem hajthatók végre anélkül, hogy a munkavállalónak lehetőséget adnának védekezésre.

A bíróság ezért úgy döntött, hogy az elbocsátás jogellenesnek minősül. Ennek következtében a vállalatot a munkavállaló kártérítésére kötelezte a Munkavállalói Statútum 56. cikke alapján. Ez a döntés nemcsak az érintettnek jelent megkönnyebbülést, hanem egyértelmű üzenetet is küld a vendéglátóiparnak: az adminisztratív szabálytalanságokat a körülmények figyelembevételével, a személyes körülményeket, a cselekmény tényleges hatását és a szankciók arányosságát figyelembe véve kell értékelni.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡