A használt luxusórák piaca az elmúlt években hullámvasúton ment keresztül. A kriptovaluták és a tőzsde által hajtott rekordárak után a luxusórák buborékja felrobbant. Most olyan tényezők, mint a kriptovaluták fellendülése és az Egyesült Államok által kezdeményezett kereskedelmi háború változásai alakítják át ennek az exkluzív piacnak a fellendülésének kilátásait.
2020: a bitcoin fellendülése és a tőzsdei boom. A luxusórák iránti érdeklődés nem csupán egy múló divat. A luxusórák, amelyeket egyrészt műszaki remekműveknek, másrészt alternatív befektetési formának tekintenek, és amelyek hozama néha meghaladja a tőzsdei hozamokat, globális gazdasági mozgásokra és a menedékeszközök iránti keresletre is reagálnak.
A világjárvány és az azt követő években a kriptovaluták fellendülése és a tőzsde jó teljesítménye új milliomosok hullámát hozta magával. Sokan közülük, arra ösztönözve, hogy nyereségüket tárgyi eszközökbe fektessék, tömegesen rohantak luxusórák vásárlására.
Ez a tendencia különösen olyan márkákat érintett, mint a Rolex, az Audemars Piguet vagy a Patek Philippe, amelyek legkeresettebb modelljei korlátozott gyártásuk miatt nehezen voltak beszerezhetők a hagyományos üzletekben. Ez drasztikusan megnövelte a keresletet, amely messze meghaladta a kínálatot. Az eredmény: egy buborék, amelynek következtében az exkluzív órák másodlagos piaca felrobbant, és az új áruk kétszeresére emelkedett.
A buborék összeomlása. Ez a buborék hamarosan kipukkadt. Amikor a pénzügyi piacok gyengülni kezdtek, sok luxusórát vásárló befektető úgy döntött, hogy eladja őket, és a néhány hónappal korábban túlértékelt áron vásárolt darabokkal elárasztotta a használt piacon.
A túlkínálat és a vevők hiánya miatt az órák, amelyek korábban az eredeti áruk kétszereséért keltek el, most alig találtak vevőt, és az árak történelmi mélypontra zuhantak.
Stabilizáció és helyreállítási tényezők. Jelenleg, bár a luxus óra piac még mindig szerény szinten van, enyhe fellendülés jelei mutatkoznak. Ahogy a Bloomberg Bloomberg kiemeli, bár a számok messze elmaradnak a pandémiát követő szinttől, az ágazat kezd helyreállni, részben a befektetők megújult érdeklődésének köszönhetően a kriptovaluták iránt, az elmúlt hónapokban tapasztalt fellendülés után.
Az Egyesült Államok által az európai luxuscikkekre, köztük a svájci órákra kivetett vámok bizonytalansága azonban fékezheti ezt a fellendülést, mivel azok mind a végső kiskereskedelmi árakat, mind a termékek elérhetőségét érintik olyan kulcsfontosságú piacokon, mint az Egyesült Államok.
A vámok hatása. Az Egyesült Államok által Európára kivetett vámok bejelentése után az amerikai luxusóragyártók azonnal reagáltak. A Bloomberg által közzétett adatok szerint a „felszabadulás napja” után, amelyen Trump kereskedelmi háborújának kezdete is megkezdődött, az amerikai piacon 150%-os növekedés volt tapasztalható a vásárlások volumenében, előre látva a vámok hatálybalépését. Ez a reakció még az Apple-t sem kerülte el.
A következő hónapban azonban a vásárlások 25%-kal visszaestek, mert a beszállítók egyszerűen már mindent megvettek, amit csak tudtak, és Trump vámszankciói nem léptek életbe, így az üzletekben az új órák kínálata fedezte a keresletet. Ezért a használt piaci árak stabilak maradtak.
A luxuscikkek diverzifikációja. Ugyanakkor az ázsiai luxuscikkek értékesítésének stagnálása, különösen Kínában, azt eredményezte, hogy a luxusóragyártók több készlettel rendelkeznek az európai és az észak-amerikai piacokra. Ez is hozzájárul a használt árak stabilizálódásához, mivel nincs olyan nagy nyomás az új órák boltokban való elérhetőségére.
Ezenkívül a férfiak számára készült ékszerkészítmények népszerűségének növekedése is hozzájárul a luxusórák másodlagos piacának zavartalan fellendüléséhez. Egészen a közelmúltig az órák voltak az egyetlen figyelemre méltó ékszerek a férfi divatban. Az utóbbi években azonban a tendencia megváltozott, és a nyakláncok, karkötők és egyéb ékszerek is részévé váltak a férfiak öltözékének. Még Mark Zuckerberg sem tudott ellenállni.
2023-ban ennek a piacnak a volumene 8,5 milliárd dollár volt, de 2025-re 9,41 milliárd dollárra nőhet, ami azt jelzi, hogy a férfi ékszerek teret nyernek, és az órák már nem az egyetlen lehetőség a magas vásárlóerővel rendelkező befektetők számára.