Elon Musk szerint az egypedálos vezetés a „jövő végleges vezetési módja”. Kína nemrég betiltotta minden elektromos autójában.

Az elektromos autók egyik előnye, hogy alig kell használni a fékeket. A regeneratív fékezés, amely az autó mozgási energiáját elektromos energiává alakítja át az akkumulátor feltöltésére, olyan hatékony, hogy sokszor nem is kell a fékpedált megnyomni az autó megállításához. Gyakorlatilag egy nagyon erős motorfékről van szó, amely lehetővé teszi, hogy a fékpedált nem érintve, csak a gázpedállal vezessünk.

Akár e-pedal, akár one pedal néven, néhány márka, a Tesla-tól a Nissan-ig, a BMW-n és a Renault-on át, elektromos modelljeiben egypedálos vezetést kínál. Ez a funkció, amelyet a felhasználók nagyon értékelnek, azonban nemrég Kínában minden elektromos autóban betiltották. Az elektromos autók bevezetésében élen járó ország úgy véli, hogy az egypedálos vezetés ügyetlenebbé teszi a vezetőket.

Az egypedálos vezetés ronthatja a vezetők reflexeit

Kína új szabályt vezetett be az új autók típusjóváhagyásában, amely hatással lesz az egypedálos vezetésre. Az új szabályozás, amelyet a Kínai Állami Piacszabályozó Hatóság és a Kínai Szabványügyi Hatóság hagyott jóvá, megtiltja, hogy a járművek alapértelmezésként egypedálos vezetési módot használjanak, amely lehetővé teszi a jármű teljes leállítását a gázpedál elengedésével.A MotorpasiónBrüsszelnek elege lett abból, hogy Kína elviszi a pálmát az elektromos autók terén: hat vállalat milliókat kap majd akkumulátorok gyártására Európában

Az új szabályozás, amely fokozatosan kerül bevezetésre, 2026. január 1-jén lép hatályba a legtöbb új jármű típusjóváhagyás esetében, míg a már jóváhagyott járművekre 2027. január 1-jétől lesz alkalmazandó.

Az egypedálos vezetés, amelyet Elon Musk annak idején „a jövő végleges vezetési módjának” nevezett, egyszerűsíti a vezetést, mivel a vezető egyetlen pedállal szabályozhatja mind a gyorsítást, mind a lassítást.

A pedál lenyomásával a jármű gyorsul, míg elengedésével lassul vagy akár megáll. Ez a mód javítja az energia-visszanyerés hatékonyságát is, növelve a jármű hatótávolságát és javítva a vezetési kényelmet, különösen városi körülmények között.,

A kínai hatóságok azonban úgy vélik, hogy az emberek megszokása a fékpedál használata nélküli vezetéshez hosszú távon kedvezőtlen következményekkel járna, írja The Paper. A fék használatának megszokása elvesztése késleltetheti a vezető reakcióját és a pedálok helytelen használatát vészhelyzetekben.

Hirtelen fékezést igénylő helyzetekben az egypedálos vezetéshez szokott járművezetők nem reagálnak elég gyorsan ahhoz, hogy a fékpedálra lépjenek, ami növeli a balesetek kockázatát.

Érdekes módon a kínai márkák nem a legmeggyőzőbbek az egypedálos vezetés terén. Az olyan márkák autói, mint az MG vagy a BYD, nagyon gyenge regeneratív fékezéssel rendelkeznek, amikor a vezető felveszi a lábát a gázpedálról, de sokkal erősebb fékezés érhető el a fékpedál lenyomásával. Az XPeng az egyik olyan márka, amely egypedálos vezetésű modelleket kínál.

Ez az új szabály így előnyt jelent a hazai márkáknak, mivel nyugati versenytársaikat arra kényszeríti, hogy megszüntessenek egy funkciót, amely üzleti előnynek tekinthető. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy nem minden gyártó tartja pozitívumnak az egypedálos vezetést, és nem akarták bevezetni autóikba, mert nem természetes.

A Porsche például nem tette ezt a Taycan modellnél. „A fékpedált a sebesség csökkentése érdekében nyomjuk meg, ami egy megtanult és természetes viselkedés. A vezető koherens és kiszámítható választ kap” – magyarázza Ingo Albers, a Porsche futóműfejlesztési vezetője.

Még a Tesla is úgy tűnik, hogy visszavonul a egyetlen pedállal történő vezetés bevezetésétől, mivel eltörölte az egyetlen pedállal történő vezetés kötelezővé tételét néhány legújabb modelljében, így most a felhasználók választhatnak.

Találja meg az ideális elektromos autóját

Ha elektromos autó vásárlásán gondolkodik, ez érdekelni fogja. Létrehoztuk a személyre szabott elektromos autó ajánlót, ahol nemcsak az Ön igényeinek megfelelő modelleket tekintheti meg, hanem választ kaphat a legfontosabb kérdésekre is, mint például az ár, a hatótávolság vagy a közeli töltőállomások.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡