Egy kézi sebességváltós Ferrari? Az álmaidban sem. A márka pedig ezt ajánlja: „Vásároljon egy csodálatos klasszikus modellt!”

A Ferrarinál még nem állnak készen a kézi sebességváltós sportautók visszatérésére. Ha kézi sebességváltós modellt szeretne, klasszikus modellt kell vásárolnia. A kézi sebességváltók a kihalás szélén állnak. Egyre kevesebb gyártó választja ezt a típusú sebességváltót, annak ellenére, hogy olcsóbb és megbízhatóbb, mint az automata sebességváltók. Ez még a luxusmárkákra is igaz, amelyek elsőként mondtak le róluk. Sőt, ha a Ferrari-nál érdeklődik, azt fogják mondani, hogy vegyen „egy gyönyörű klasszikus modellt”.

A puristák továbbra is a kézi sebességváltós autókat preferálják. Az ilyen típusú mechanikus konfigurációk által nyújtott vezetési élmény messze felülmúlja az automatikus sebességváltós autókét. Ezt sok olyan vezető értékeli és becsüli, akik továbbra is analógabb autókat keresnek, ahol kapcsolat van a vezető és a gép között.

A Ferrarinál nem lelkesedik a kézi sebességváltós autók gyártásának ötlete

A Ferrarinál nem így gondolják. A maranellói cég már több mint egy évtizede nem gyárt hárompedálos, kézi sebességváltós autókat. Az utolsó ilyen modell a 2012-es Ferrari California volt, amely kézi és automata sebességváltóval egyaránt kapható volt. És bár nehéz elhinni, a piac volt az, amely végleg eltemette a kézi sebességváltókat az olasz cég autóiban.

Azon az évben csak két-három darabot adtak el a kézi sebességváltós California-ból, ami jóval alacsonyabb szám, mint az automata változaté. De nem csak az alacsony kereslet volt az oka a kézi sebességváltók eltűnésének. 2016-ban a Ferrari akkori technológiai igazgatója, Michael Leiters elmagyarázta, hogy egyetlen kézi sebességváltó sem teljesít jobban, mint egy automata kettős tengelykapcsolóval.

És igaza van. Bizonyított, hogy mind a gyorsulás, mind a köridők tekintetében az automatikus sebességváltóval felszerelt autók hatékonyabbak, mint az azonos felszereltségű kézi sebességváltós modellek. Elég csak megnézni, hogy a versenyautók már nem kézi sebességváltósak (igen, szekvenciálisak), és hogy senki sem próbál meg körrekordot dönteni egy olyan pályán, mint a Nürburgring, kézi sebességváltós autóval.

Ha kézi sebességváltós Ferrarit akarsz, vegyél egy klasszikust

Visszatérve a Ferrarira és a kézi sebességváltós autók hiányára az exkluzív termékpalettáján, egy nemrégiben az Enrico Galliera, a vállalat kereskedelmi és marketing igazgatója által az Evo magazinnak adott interjúban megkérdezték, hogy van-e esély arra, hogy az olasz cég visszatér a kézi sebességváltókhoz.

„Már sok klasszikus autónkban megtalálható” – válaszolta a kérdésünkre a vezető, aki azt tanácsolta mindenkinek, aki újra kézi sebességváltós Ferrarit szeretne, hogy „vásároljon és restauráljon egy fantasztikus klasszikus autónkat”.

„Vannak kézi sebességváltós autóink, és arra bátorítjuk ügyfeleinket, hogy fedezzék fel a klasszikus autók vezetésének szépségét” – mondta Galliera. „Corsa Piloti programokat kínálunk klasszikus autókkal, mert sokan már nem tudnak kézi sebességváltós autót vezetni. Ez egy fontos élmény, amelyet jelenleg klasszikus autóinkkal tudunk nyújtani.”

Bár Galliera elég egyértelműen a Ferrari klasszikusaira mutatott, ha valaki kézi sebességváltós autót keres, a Cavallino Rampante házában még nem veszett el minden remény. Úgy tűnik, a márka nem zárta ki teljesen annak lehetőségét, hogy néhány kiválasztott ügyfél számára visszahozza a kézi sebességváltót.

Az év elején Gianmaria Fulgenzi, a termékfejlesztési igazgató kijelentette, hogy egy hárompedálos konfiguráció megfelelő lehet az Icona sorozat egyik csúcsmodelljéhez, amely ugyanahhoz a családhoz tartozik, mint a Monza SP1 és SP2, valamint a Daytona SP3, amelyek egyébként csak automata váltóval kaphatók.

Más gyártók jobban kihasználják a kézi sebességváltókat

A Ferrari döntése például ellentétben áll más gyártókéval, akik a kézi sebességváltót a tehetős ügyfelek számára vonzó tulajdonsággá tették. Ez a helyzet például a Porsche esetében, amely ezt a típusú sebességváltót GT modelljeihez és néhány exkluzív autóhoz tartogatja.

Ugyanez a helyzet az Aston Martin esetében is, amely Fernando Alonso közreműködésével fejlesztette ki a Valiant modellt. Ez a mindössze 38 darabban gyártott modell egy 5,2 literes, 745 lóerős V12 biturbó motort kombinál kézi sebességváltóval, az asztúriai pilóta, kétszeres Formula-1-es világbajnok kérésére.

Sok más gyártó is rájött, hogy a kézi sebességváltók fontos forrása lehet az exkluzívabb autók magasabb áron történő értékesítésének. Várható, hogy ez a típusú sebességváltó, amelyet évekig a gazdaságosabb autókhoz társítottak, luxuscikké válik, amely csak kevesek számára lesz elérhető. És ez a piac hibája.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡