Végre rájöttünk, miért hívnak fel, hogy pár másodperc múlva letegyék a telefont, de Siri segítségével bosszút állhatunk rajtuk. Biztosan már veled is megesett, és talán még visszahívtad őket. És bár az iPhone-t sokkal gyakrabban használjuk, mint telefonálásra, a neve egyértelműen utal arra, hogy mi is valójában: egy telefonvonalas eszköz, amellyel bárhonnan telefonálhatunk és fogadhatunk hívásokat.
De manapság egyre inkább félünk a telefonhívásokra válaszolni, mert sokuk mögött csalás rejlik, amelynek célja a bankszámlánk feltörése, pénz kicsalása visszahíváskor… De mi van azokkal a hívásokkal, amelyeket önmagukban kezdeményeztek? Mi a céljuk?
Robohívás: amikor egy bot szeretné megtudni, hogy aktív-e a számod
Amikor call centerre gondolunk, egy nagy, asztalokkal teli irodát képzelünk el, ahol az ügynökök fülhallgatóval a fülükben várják a hívásokat, készülve arra, hogy a legjobb árat ajánlják az áramra vagy a mobilszolgáltatásra… Ez a legjobb esetben. A legrosszabb esetben a hackerek a bankodnak adják ki magukat, hogy megszerezzék a jelszavaidat. Mielőtt azonban az eladó felhívná Önt, először az aktív vonalakat tesztelik. Ezért hívják Önt, és amikor leteszi a kagylót, senki sem válaszol.
A szerver automatikusan több ezer telefonszámot hív fel, és rögzíti, hogy a hívást fogadják-e vagy sem. Ha a hívást fogadják, azt nyilvántartásba veszi, majd továbbítja egy csoportnak, általában kereskedelmi célokra.
Még a call centerben is, ahol emberek dolgoznak, a legtöbb esetben a robotok kezdeményezik a hívásokat az operátorok helyett. A fejhallgatóban ülő ember csak a véletlenszerűen kiválasztott számot látja, majd megkezdődik az értékesítés. Ezért gyakran kapunk több hívást egymás után, még akkor is, ha már jeleztük, hogy nem vagyunk érdekeltek. Nekem is hetente többször hív a „villamosenergia-szolgáltató”, és ez már több hónapja így megy. Nem számít, hogy letiltjuk-e a számokat: a robohívás másik számról hív.
Bár általában biztosítótársaságok, villamosenergia-szolgáltatók vagy internetszolgáltatók állnak a robohívások mögött, vannak rosszindulatú hívások is. Nehéz lehet megkülönböztetni a csaló hívásokat a valódi ajánlatoktól, mert ha ez könnyű lenne, a csalók nem érnék el a céljukat.
Az iOS 26 forradalmi megoldást kínál: Siri válaszol helyetted
Az Apple bemutatta azt a funkciót, amely teljesen megváltoztatja, ahogyan kezeljük ezeket a bosszantó hívásokat. Az új hívásszűrő lehetővé teszi, hogy Siri automatikusan válaszoljon, ha ismeretlen szám hív, és így személyes titkárként működjön.
Ha ismeretlen számról érkezik hívás:
- A hívás nem cseng, csendes módban jelenik meg
- Siri automatikusan megkérdezi, ki hív és miért
- A választ valós időben láthatja
- Dönthet, hogy fogadja-e a hívást, elutasítja-e, vagy Siri-n keresztül válaszol-e
Ha robotról van szó, csak egy automatikus üzenet hallható, és nyugodtan figyelmen kívül hagyhatja. Ha valódi ember hív, megmondja, ki az, és Ön eldöntheti, érdekli-e.
Ahhoz, hogy ezt a funkciót használhassa, iPhone-jára telepítenie kell az iOS 26 rendszert. Ehhez várnia kell szeptemberig, vagy letöltheti a nyilvános béta verziót, amely néhány napon belül elérhető lesz. Ha iPhone-ja frissítve van iOS 26-ra, lépjen a „Beállítások” > „Alkalmazások” > „Telefon” > „Hívásszűrő” menübe.Spanyolország is lépéseket tesz a kereskedelmi robohívások ellenA technológiai megoldások mellett Spanyolország új szabályokat is bevezetett. A TDF/149/2025 rendelet tiltja a kereskedelmi hívásokat hagyományos mobilszámokról. Mostantól a vállalatok csak a következő számokról kezdeményezhetnek kereskedelmi hívásokat:Vezetékes számok800-as és 900-as kóddal rendelkező számokEz azt jelenti, hogy egy pillantással meg tudja állapítani, hogy a hívás kereskedelmi célú-e, mielőtt válaszolna rá.