11,090 millió euró veszteséget könyvelt el a Lucid Motors, amely Tesla legnagyobb riválisának számít az Egyesült Államokban, és amely a világ leghatékonyabb elektromos autóját gyártja. Valóban csődbe mehet?A 2007-ben alapított Lucid Motors, a Lucid Air, a világ leghatékonyabb elektromos autója gyártója, amelyet 2016-ban mutattak be, az elmúlt években a Tesla legnagyobb riválisának számított, legalábbis az Egyesült Államokban. És úgy is tűnt… 2021-ben, amikor tőzsdére lépett, és részvényei 19%-kal emelkedtek a debütálás napján, elérve a 64,86 dolláros csúcsot novemberben.De azóta sok víz lefolyt a tőzsdén, és a részvények értéke 97%-kal esett vissza. Most a vállalat 11 090 000 000 euró veszteséggel küzd, ami csődbe viheti, és ez nem más, mint a rossz, vagy nagyon rossz menedzsment eredménye.A Lucid Gravity, egy 5,03 méter hosszú, akár 725 km hatótávolságú elektromos SUV, a vállalat második modellje és nagy reménye az eladások terén.
A Tesla legnagyobb riválisának pályafutása, amely csődveszélybe sodorta
Az Eletric Vehicles szakportál egy cikkben összefoglalja, mi történt a világ leghatékonyabb elektromos autógyártójával az elmúlt években. És papíron a rossz hírek sorozata felveti a kérdést, hogy valóban csődveszélyben van-e ez a gyártó.A cikk elsőként rámutat arra, hogy 2023 októbere és 2025 májusa között összesen 12 magas beosztású vezető távozott a vállalattól, köztük a karizmatikus, de nagyon ellentmondásos vezérigazgató, Peter Rawlinson is, aki tavaly februárban mondott le.Az Eletric Vehicles szerint ez nem más, mint a vállalat súlyos helyzetének jele, amely évek óta jóval kevesebb autót gyárt, mint ígérte, és most még jelentős késedelmet is szenved második modellje, a Lucid Gravity luxus elektromos SUV szállításában.Az Eletric Vehicles (EV) szerint a Lucid Motors 2021-ben úgy becsülte, hogy 2022-ben 20 000, 2023-ban 49 000, 2024-ben 90 000, 2025-ben pedig 135 000 elektromos autót fog leszállítani. A valós eredmények azonban 4369 jármű volt 2022-ben, 6001 2023-ban és 10 241 2024-ben…Ezenkívül 2022 elején a Lucid azt állította, hogy több mint 25 000 ügyfélrendeléssel rendelkezik. 2024 decemberéig azonban a vállalat csak 20 611 járművet szállított le, ami azt jelenti, hogy közel 5000 előrendelés veszett el. Az EV szerint ez a gyártási határidők késedelmeinek, a szállítási becslések megváltozásának és a fogyasztók bizonytalanságának a márka életképességét illetően köszönhető.Peter Rawlinson, a Lucid volt vezérigazgatója többek között a Tesla és Elon Musk kapcsán tett vitatott kijelentései miatt távozott a Lucid Motors éléről.És ez utóbbi valóban megtörtént. Így 2022-ben a Lucid 20 000 darab Lucid Air gyártását ígérte, egy autó, amely egyébként nemrégiben megoldotta egyik legnagyobb hibáját. De az év közepén a gyártási előrejelzéseket alig 7000 darabra csökkentette.
Bevételcsökkenés, elbocsátások és további veszteségek
Ezekhez a gyártási problémákhoz még egy jelentős bevételcsökkenés is társult. Míg 2022 első negyedévében a vállalat autójának átlagos eladási ára 160 000 dollár (136 470 euró) volt, három évvel később ez az összeg mindössze 76 000 dollárra, azaz 64 800 euróra csökkent.Az ok? Az egyetlen modell, a Lucid Air 2024 végéig várható eladásainak bővítése érdekében – a vártnál alacsonyabb kereslet miatt – alacsonyabb teljesítményű és felszereltségű változatok bevezetése, valamint ugyanezen célból egy nagyon agresszív kedvezménypolitika.Emellett tavaly májusban a vállalat 400 alkalmazottjának, azaz a munkaerő közel 6%-ának elbocsátását jelentette be. Ez nagyon figyelemre méltó, mivel egy évvel korábban már 1300 alkalmazottat, azaz a munkaerő 18%-át bocsátotta el.AMP-2 a Lucid Motors második gyárának neve, amely Szaúd-Arábiában, Dzsiddában található.Így márciusban a Lucid 11 090 000 000 euró összesített veszteséget jelentett, és részvényei a múlt hét végén alig 2,12 dolláron álltak.
Miért nem ment csődbe a Tesla riválisa?
Mindezek után miért nem ment csődbe a Lucid Motors? A válasz a legnagyobb részvényesében rejlik, aki Tesla legnagyobb riválisának 60%-os részesedését birtokolja, és akinek nem hiányzik a pénz, hiszen ő a Szaúd-Arábiai Állami Befektetési Alap.Ez az oka annak, hogy a Lucid már egy második gyárat épített abban az országban, konkrétan Dzsiddában, ahol évente akár 10 000 elektromos autót szeretne gyártani.Ez az oka annak is, hogy nem ment csődbe, mivel 2018 szeptemberében ez az alap 1 milliárd dollárt adott a Lucid Air fejlesztésének és az arizonai Casa Grande-i gyár építésének finanszírozására. De alig hat évvel később, amikor a Lucidnak ismét pénzre volt szüksége, a PIF további 1,5 milliárd dollárt adott.Így a Lucid reméli, hogy hamarosan javulnak az eredményei a Lucid Gravity kiszállításával, és főleg a harmadik modell 2026-os (Európában 2027-es) megjelenésével: egy közepes méretű, megfizethetőbb elektromos SUV, amely elvehet a világ legnagyobb riválisától, a Tesla Model Y-től.