A magánrepülőgépek elvesztették varázsukat a gazdagok körében: most inkább luxusvonatok exkluzív kocsijaiban utaznak, hogy „chilleljenek”.

A nyár a sarkon van, és valószínűleg már megtervezted a nyaralásodat. A Hosteltur adataiszerint 2025-ben világszerte körülbelül 37,7 millió ember választ majd hajóutat nyaralásához. Ez a szám jól mutatja a hajózási ágazat fellendülését, és magyarázatot ad a világ leggazdagabb 1%-ának nyaralási preferenciáinak változására is: a vonatutazás. De nem bármilyen vonaton. Ezek több mint százéves múltra visszatekintő vonatok, amelyek alig maradnak el a legjobb ötcsillagos szállodáktól.

A luxusvasutazás soha nem látott fellendülést élvez, amelyet egy új utazói generáció hajt, akik egyedülálló, lassú és személyre szabott élményeket keresnek. A vonat már nem csak közlekedési eszköz: önmagában is célpont.

A luxusvonatok reneszánsza. A luxusvonatos utazás, amelyet korábban nosztalgikus ritkaságnak tartottak, soha nem látott fellendülést élvez, amelyet a magas vásárlóerővel rendelkező utazók hajtanak előre, akik egyedülálló és exkluzív élményeket keresnek. Frank Marini, a Railbookers vezérigazgatója elmondta a Fortune magazinnak, hogy a luxusvonatok iránti kereslet az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt, az összes ajánlat elfogyott, és több ezer ember várja, hogy helyet kapjon. Ez a tendencia a luxusutazási piac változását tükrözi, és azt, hogy a luxusvonatok aranykorukat élik.

A növekedés a számokban is látható: 2024-ben Tara Minson, az InteleTravel elnöke biztosította, hogy cége 65%-os növekedést regisztrált a luxusvonatokra szóló foglalásokban az elmúlt évben. A luxusvonatokat a luxushajóktól és a magánrepülőgépektől az exkluzivitásuk különbözteti meg. „Az emberek pihenni akartak. Ehhez valószínűleg nincs jobb módszer, mint egy luxusvonat fülkéjében ülni, kinézni az ablakon, könyvet olvasni, beszélgetni és élvezni a kiváló fedélzeti szolgáltatást” – hangsúlyozta a Fortune magazinnak Gary Franklin, a Belmond alelnöke.

Változások az utasok profiljában és új útvonalak. A luxusvonatok utasainak profilja jelentősen megváltozott. Minson kiemelte, hogy „a vonat, különösen a luxusvonat, régebben inkább az idősebb korosztálynak szólt, de most sok millenniumi és Z generációs utast látunk, akik luxusvonaton szeretnék eltölteni a nyaralásukat”. Az ilyen típusú utazások vonzereje egyrészt az exkluzivitás iránti vágyban, másrészt a fiatalok által nagyon értékelt fenntarthatósági komponensben, valamint az új „slow luxury” koncepcióban rejlik, amely arra ösztönöz, hogy jobban kapcsolódjunk az élményekhez.

„Hagyományosan a luxusvonatok fő célcsoportját a magas jövedelmű párok és az ötvenes-hetvenes évek közötti baráti társaságok alkották. De a Belmond vagy az Accor Group új ajánlatai vonzzák a tehetősebb millenniumi generációt és a Z generációt” – állította a Fortune magazinnak Anna Tretter, a Fora X utazási ügynökség tanácsadója.

A kínálat is diverzifikálódott. A Belmond, az egyik legismertebb márka a szektorban, amely Bernard Arnault luxusipari óriásvállalatának, az LVMH-nak a tulajdonában van, hét luxusvonattal rendelkezik világszerte. Katalógusában szerepel a híres Venice Simplon-Orient-Express, amely 1883 óta közlekedett Párizs és Isztambul között, és a világ legfényűzőbb vonatának számított, krimi regények és 007-es filmek forgatási helyszínéül is szolgált.

De nem az egész piac az ultra-gazdag elitnek szól. Van helye annak is, amit Minson „kis luxusnak” nevez: rövid kirándulások olyan vonatokon, mint a kanadai Rocky Mountaineer, amelyek ára körülbelül 1600 dollár. „Ez az évfordulójuk, a kívánságlistájuk, az ünneplésük módja” – mondja a vezető.

Exkluzív élmények és azoknak megfelelő árak. A luxusvonaton való utazás élményét úgy alakították ki, hogy megfeleljen egy ötcsillagos szálloda színvonalának, ezért nem meglepő, hogy az éjszakai árak olyan élményeknél, mint a L’Observatoire kocsiban, meghaladják a 100 000 dollárt.

A kényelmi szolgáltatások közé tartoznak a fűtött padlós privát fürdőszobák és a személyre szabott komornyikszolgálat a vonaton. Ezenkívül Michelin-csillagos menük, első osztályú szórakoztató programok és privát lakosztályok állnak rendelkezésre, amelyek maximális magánszférát és kényelmet biztosítanak.

A Railbookers legexkluzívabb utazása 2026-ra, az Around the World by Luxury Train, körülbelül 124 000 dollárba kerül személyenként, és egy 59 napos utazás, amely több mint 20 városon halad át 12 országban, és hét különböző csúcsminőségű vonatot használ. Marini szerint „a vonat olyan kilátást kínál, amelyet autóval vagy hajóval nem lehet látni. Sok esetben ez egyben a gasztronómiai élmény, a szállás és akár a társasági élet is az utazás során”.

A luxus is késik. Azonban, mint a többi vasúti közlekedés, a luxusvonatok is késnek. A Belmond már az utolsó simításokat végezte a Britannic Explorer első útjának előkészítésén, de kénytelen volt elhalasztani a premierjét július 21-re. A Belmond szóvivője a brit The Independent újságnak nyilatkozta: „Annak érdekében, hogy biztosítsuk magas működési színvonalunkat, úgy döntöttünk, hogy módosítjuk az eredeti ütemtervet”.

Bár sokan úgy döntöttek, hogy elhalasztják utazási terveiket, a társaságnak vissza kellett térítenie a 12 000 és 75 000 dollár közötti összeget, amelyet egyes utasok fizettek a háromnapos utazásért az angol vidéken. „Biztosak vagyunk benne, hogy ez a módosítás lehetővé teszi számunkra, hogy vendégeinknek rendkívüli élményt nyújtsunk”.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡