Az Airbus megoldása arra, hogy a repülőgépek ne szennyezzék a levegőt a földön, ugyanolyan egyszerű, mint zseniális: így működnek a „Taxibots”

Mindannyian átéltük már azt a lassú és hosszú menetet, amikor a repülőgép a kifutópályán halad a felszállás előtt. Amit sokan nem tudnak, hogy ezalatt a repülőgépek hajtóművei hatalmas mennyiségű kerozint égetnek el. Az Airbus megoldást talált erre a problémára

A fenntarthatóbb légi közlekedés folyamatos keresése során gyakran gondolunk a legmodernebb megújuló üzemanyagokra, forradalmi szárnytervezésre vagy elektromos motorokra, amelyek még távoli jövőnek tűnnek. Az egyik leghatásosabb és legreálisabb innováció a repülés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében azonban a földön, a szemünk előtt zajlik, bár szinte láthatatlanul. A Taxibots nevű járművekről van szó, amelyek a repülőgépek hagyományos taxiing módszerét hivatottak felváltani.

Az ötlet, amely az Airbus által vezetett ambiciózus európai kezdeményezés, a HERON (Highly Efficient gReen OperatioNs) része, egy egyszerű, de zseniális feltevésen alapul: miért kellene több ezer liter repülőgép-üzemanyagot elhasználni és hatalmas mennyiségű károsanyag-kibocsátást és zajt generálni egy olyan egyszerű feladatért, mint eljutni a beszállási kaputól a kifutópálya elejéig?

Mi az a Taxibot és hogyan működik?

A Taxibot egy hibrid-elektromos vontató, de van egy tulajdonsága, ami mindent megváltoztat: közvetlenül a pilóta vezérli a repülőgép pilótafülkéjéből. Működése zseniális mérnöki megoldás: a jármű a repülőgép első futóművéhez kapcsolódik, a kerekeket egy forgó platformra emeli, és ettől a pillanattól kezdve a pilóta a repülőgép kormányrúdját (tiller) és fékjeit használja a jármű irányításához.

A traktor vezetőjének csak a jármű és a repülőgép összekapcsolása és a kezdeti pushback a beszállóajtótól a feladatok. Ezután átadja az irányítást a pilótának a kifutópályán való haladáshoz. A repülőgép nagy teljesítményű, szennyező motorjai a felszállás előtt néhány perccel maradnak kikapcsolva.

Ez az egyszerű eljárásváltozás hatalmas hatással jár: megszűnik a földön történő felesleges üzemanyag-fogyasztás, ami drasztikusan csökkenti a CO2- és NOx-kibocsátást, valamint a zajszennyezést a repülőtereken.

Valóság a nagy repülőtereken (és 100%-ban elektromos jövő)

A Taxibotok már nem egyszerű prototípusok, hanem valósággá váltak. Az Airbus egyfolyosós repülőgépein szükséges módosítások már tanúsítva vannak és beépíthetők a jelenlegi flottákba. Valójában olyan légitársaságok, mint az easyJet, már 2025-ben megkezdik a tesztelést az amszterdami Schiphol repülőtéren.

Schiphol választása nem véletlen. Tanulmányaik szerint a Taxibot széles körű bevezetése körülbelül 50%-os földi üzemanyag-megtakarítást jelenthet, amely a repülőtér legtávolabbi kifutópályáin akár 85%-ra is emelkedhet. Más nagy repülőterek, mint a New York-i JFK, a párizsi Charles de Gaulle, a New Delhi-i és a brüsszeli repülőtér is már tesztelik ezeket a járműveket.

További információk: La Razón

A jövő pedig még ígéretesebb. 2026-tól várhatóan bevezetésre kerül a Taxibot teljesen elektromos változata, és már fejlesztés alatt áll egy változat a hosszú távú járatokat kiszolgáló széles törzsű repülőgépekhez, mint az A340 vagy az A380.

A HERON projekt és 24 partnere (köztük olyan légitársaságok, mint az Air France és a Lufthansa, valamint repülőtér-üzemeltetők, mint az Aéroports de Paris) végső célja, hogy a Taxibot használata szabványos eljárássá váljon a repülőgépek földi mozgatásában, amennyiben a körülmények ezt indokolják. Benjamin Tessier, a HERON koordinátora az Airbusnál, rámutat: „A repülőterek aktívan keresnek megoldásokat a földi műveletek CO2-kibocsátásának csökkentésére”, és ez az ötletes megoldás tűnik az egyik leghatékonyabb és legreálisabb rövid távú megoldásnak ennek elérésére.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡