A banki adatok ellopására irányuló telefonos csalás új formája kezd aggodalommal tölteni a hatóságokat, mivel a csalók kifinomult technikát alkalmaznak az áldozatok megtévesztésére. A hatóságok figyelmeztetnek az olyan csalások számának növekedésére, amelyek az emberek érzelmeinek manipulálásával próbálják rávenni őket pénzátutalásra. Az egyik leggyakoribb csalás a telefonhívások fogadása, amelyek folyamatosan fejlődnek és alkalmazkodnak az emberek digitális szokásaihoz.
Számos esetben a csalók kitalált, de hihető helyzeteket teremtenek, amelyek a félelemre, az időnyomásra vagy az együttérzésre apellálnak, hogy impulzív döntéseket váltsanak ki. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerint a bűnözők olyan forgatókönyveket írnak, amelyek legitimnek tűnnek, azzal a céllal, hogy manipulációval rábeszéljék az áldozatokat.
Ebben az esetben azonban a bűnözők egy konkrét mondatot használnak, amikor az áldozat válaszol, azzal a céllal, hogy megtévesztsék és manipulálják őket rosszindulatú célokra, akár az áldozatok bankszámláinak kiürítéséig. Ezért, ha valaki ezeket a szavakat hallja, azonnali reakcióként le kell tennie a telefont.
Azonnal tegye le a telefont, ha ezt a mondatot hallja
A bankok, például a Banco Pichincha hivatalos weboldalai szerint a bűnözők banki tanácsadónak adják ki magukat, hogy olyan termékeket kínáljanak, mint hitelkeret vagy szabadon felhasználható hitelek.
A hívás során technikai és meggyőző nyelvet használnak, hogy rábeszéljék az áldozatot, megszerezzék a személyes adatait, és akár a szolgáltatások aktiválásához szükséges lépéseket is megkérik, de végül a termék soha nem aktiválódik, és az illető átadta személyes adatait.
Ilyen esetben, ha valaki a telefonon azt mondja: „Szimuláljunk egy hitelt”, a legjobb, ha azonnal leteszi a kagylót, mert a valódi cél az, hogy „azonosítás céljából” személyes adatokat szerezzenek meg, például személyi számot, bankszámlaszámot vagy címet.
Ezenkívül ez a módszer magában foglalhatja olyan hamis képernyők vagy űrlapok létrehozását is, amelyek valódi szervezetekét utánozzák, és ahol a felhasználó biztonságos környezetben gondolva adja meg adatait. Az adatok összegyűjtése után a bűnözők kiürítik a számlákat, gyors átutalásokat hajtanak végre vagy hiteleket vesznek fel az áldozat nevében.
Hogyan lehet megelőzni ezeket a csalásokat?
A kolumbiai pénzügyi felügyeleti hatóság (Superintendencia Financiera de Colombia) óvatosságra int a lakosságot minden hitelajánlat esetében. Javasolja, hogy mielőtt bármilyen eljárást megkezdenének, a polgárok közvetlenül forduljanak az intézményhez, hogy megerősítsék, hogy a hitelt nyújtó vállalat a felügyeleti hatóság által megfelelően felügyelt-e.
Ezenkívül hangsúlyozza, hogy semmilyen esetben sem szabad pénzt átadni, átutalni vagy befizetni hitel igénybevételének előfeltételeként, különösen, ha a fizetést természetes személy nevére kérik.
A SFC figyelmeztet továbbá, hogy óvatosan kell bánni az azonnali kifizetést ígérő hitelajánlatokkal, különösen, ha a feltételek nem egyértelműek, és az összegek jelentősen meghaladják a kért összeget.
Alapvető fontosságú, hogy az ilyen ajánlatok hitelességét ellenőrizzék az illetékes hatóságoknál, különösen akkor, ha a hitelhez valamilyen előleg fizetése szükséges. Ezek az intézkedések a pénzügyi rendszer felhasználóinak védelmét szolgálják a lehetséges csalások és visszaélések ellen.