Se kézi sebességváltós, se belső égésű motorral felszerelt autók. A németországi Hyundai Motor Europe műszaki központjának igazgatója szerint mindkettő elavult. Véleménye szerint még a sportautók szegmensében sem van létjogosultságuk, különösen most, hogy az elektromos meghajtás egyre nagyobb teret nyer, és vannak olyan nagy teljesítményű, nulla kibocsátású autók, mint a Hyundai IONIQ 5 N.
„Senki sem akar több kézi sebességváltót, kéziféket vagy analóg műszereket.”
Ha összehasonlítjuk az automata és a kézi sebességváltó előnyeit, az automata nyer. Az automata sebességváltók hatékonyabbak, hatékonyabbak, végtelenül kényelmesebbek és jobban illeszkednek a vezetést segítő rendszerekhez.
Emellett logikusabb is, hogy egy gép végezze el a munkát, ahelyett, hogy folyamatosan a harmadik pedált és a sebességváltó kart kellene használni, így az automatikus sebességváltóval felszerelt autó vezetése nyugodtabb és kényelmesebb, mint a kézi sebességváltóval felszerelt autóé.
Természetesen sportos vezetés esetén a kézi sebességváltó által nyújtott érzés messze felülmúlja az automatikus váltóét. De vigyázzunk, ez csak érzés kérdése: az automatikus váltókkal gyorsabban lehet haladni és jobban ki lehet hozni az autó teljesítményét, különösen a nagyon erős modelleknél, ezért ma már szinte lehetetlen három pedállal felszerelt sportautót vagy szuperautót találni.
A kézi sebességváltók szinte teljesen eltűntek az ilyen típusú autókból, de mi a helyzet a többivel? Nos, a Hyundai úgy véli, hogy ezek a sebességváltók végül eltűnnek, nemcsak a sportautók szegmenséből, hanem általában is.
Ennek oka nagyrészt a kereslet csökkenése, de közvetlenül összefügg az elektromos autók térnyerésével is. A brit CAR magazinnak adott interjúban Tyrone Johnson, a Hyundai Motor Europe műszaki központjának igazgatója szintén a belső égésű motorok, elsősorban a nagy teljesítményűek eltűnését jósolja.
„Senki sem akar többé kézi sebességváltót, kéziféket vagy analóg műszereket. A belső égésű és az elektromos járműveink interfészei nagyon hasonlóak” – mondja Johnson, aki a Hyundai előtt a Fordnál és a Jaguar F1-nél dolgozott olyan projektekben, mint a 90-es évek közepén a Mustang Shelby vagy a Focus WRC.
„Én teljesítményorientált típus vagyok. Nem értem, hogy a sportautók miért halnak ki. Ha gyorsan akarsz menni, nincs jobb egy elektromos autónál. Nem értem a nosztalgiát” – mondja Johnson, utalva a Hyundai elektromos sportautóira, mint a Hyundai IONIQ 5 N és a hamarosan megjelenő Hyundai IONIQ 6 N.
„Megértem, hogy egyesek szeretik a hangokat, rezgéseket és hasonlókat. Ezek az érzékszervi élmények segítenek az emberi agynak megérteni, mi történik az autóban. Ezért építünk mesterséges hangokat az elektromos járművekbe.”
Végül Johnson tisztázza, hogy a márkák egyszerűen csak azt teszik, amit a vevők kérnek: „Ne felejtsük el, hogy az autó egy árucikk, és az emberek sokféle okból vásárolják, legyen az a teljesítménye vagy a beépített cipőtisztító. 40 év alatt sok változás történt. Emlékszem, hogy évekkel ezelőtt azt mondták, hogy az ABS és az ESP soha nem kerül be széles körben. Lehet, hogy 20 év múlva nem lehet majd cipőt fertőtlenítővel felszerelt autót vásárolni, ha a piac úgy érzi, hogy erre van szükség” – magyarázza.
Találja meg az ideális elektromos autóját
Ha elektromos autó vásárlásán gondolkodik, ez érdekelni fogja. Létrehoztuk a személyre szabott elektromos autó ajánlót, ahol nemcsak az Ön igényeinek megfelelő modelleket tekintheti meg, hanem választ kaphat a legfontosabb kérdéseire is, például az árra, a hatótávolságra vagy a közeli töltőállomásokra vonatkozóan.