Japán kincset talált a tenger fenekén: egy ritkaföldfém-bányát, amelynek kitermelésével meg akarja fékezni Kína elektromos autók feletti dominanciáját.

2026 januárjától Japán megkezdi a ritkaföldfémek kitermelését a tengerfenékről a Minami Torishima sziget közelében, 5500 méter mélységben, ahol hatalmas mangánlelőhely található. A műveletet a Chikyu mélytengeri fúróhajóval fogják végrehajtani, és úgy gondolják, hogy ez lesz az első ilyen jellegű művelet ilyen mélységben. Ez egyben az első lépés Japán számára, hogy megszabaduljon Kína az elektromos autók értékesítési láncában betöltött uralmától.

Kína, amely a világ bányászati termelésének csaknem kétharmadát és az elektromos autók gyártásához szükséges ritkaföldfémek finomított termelésének 92%-át ellenőrzi, az elmúlt évben jelentősen korlátozta az exportot ezekből a nyersanyagokból, ezzel kereskedelmi előnyt biztosítva a kínai márkáknak.

Ez nem csak bányászat, hanem stratégiai függetlenség Japán számára

A Chikyu három hét alatt mintegy 35 tonna iszapot fog kitermelni. Minden tonna átlagosan két kiló ritkaföldfémet tartalmaz, amelyet elsősorban az elektronikai eszközökben használt erős mágnesek gyártásához használnak.

Shoichi Ishii, a kormány stratégiai innovációs programjának igazgatója szerint az első küldetés célja elsősorban technikai: a berendezések tesztelése és validálása. Japánban úgy vélik, hogy ez az első lépés a kínai uralom alól való felszabadulás felé.

A japán tudósok szerint a Japánt körülvevő tengerfenék mintegy 6,8 millió tonna ilyen értékes ásványt tartalmazhat, ami 220-szorosa a szigetország iparának éves átlagos felhasználásának.

Tokió így próbálja biztosítani ezeknek a stratégiai fontosságú ásványi anyagoknak a stabil ellátását, kezdve a mangánnal. A nemzetközi gyártók aggódnak Peking döntése miatt, amely korlátozza a ritkaföldfémekből készült ötvözetek, keverékek és mágnesek exportját, ami valószínűleg lassítja a termelést és megszakítja az ellátási láncokat.

„A cél a belföldi ellátás biztosítása az ország biztonságának megerősítése érdekében, nem pedig az, hogy magánvállalatok profitáljanak a ritkaföldfémek értékesítéséből” – nyilatkozta Shoichi Ishii, a Nemzeti Innovatív Óceánfejlesztési Platform programigazgatója a Reutersnak adott interjúban. Emlékezzünk arra, hogy a ritkaföldfémek elengedhetetlenek az elektromos autók, de a szélturbinák és a rakéták gyártásához is.

Természetesen ez nem tetszett Kínának. Ez két kínai repülőgép-hordozó behatolását eredményezte Japán kizárólagos gazdasági övezetének vizeire. Nagyon közel egy mangánlelőhelyhez.

A szakértők azonban számos kihívásra figyelmeztetnek. Az ilyen mélységből történő kitermelés technikailag nagyon bonyolult. Ezenkívül nagyrészt ismeretlenek a környezeti hatások és az ökológiai kockázatok.

A tengeri területeken és a kizárólagos gazdasági övezeteken kívüli tevékenységeket szabályozó Nemzetközi Tengerfenék Hatóság (ISA) egy szabályozás kidolgozásán dolgozik, amely a tengerfenék kitermelését szabályozná. Ez megnyithatja az utat a szabályozott kereskedelmi kitermelés előtt a nemzetközi vizeken.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡