Te Karcherrel mosod az autódat. Oroszország repülőgép-turbóreaktort szerelt egy teherautóba, hogy megtisztítsa a tankjait és hajóit.

Valószínűleg már jártál nyomásos mosóban, hogy megtisztítsd az autódat, és láttad, hogy a „lándzsa” nem nyom elég erős vízsugarat ahhoz, hogy megfelelően eltávolítsa a karosszériáról és az ablakokról a szennyeződéseket. Oroszországban nincs ilyen probléma. A orosz hadsereg mérnökei jó ötletnek tartották, hogy új életet adjanak a leszerelt szovjet vadászgépek sugárhajtóműveinek, ezért teherautókba szerelték őket, és egyfajta szupererős „Karcher”-t alkottak belőlük.

Ugyanúgy alkalmas repülőgép-hordozó fedélzetének tisztítására, mint hóeltakarításra.

Oroszországban általában másképp gondolkodnak. Ezért csinálnak olyan sok mindent nagyban. Egy példa erre a TMS-65U, egy katonai teherautó, amelynek hátuljában egy vadászgép-reaktiv motorja van, és többféle feladatra alkalmas, bár leginkább szennyeződéseltávolító gépként lehetne meghatározni.

A jármű kulcsa a hátsó részén található VK-1 sugárhajtómű. Ez egy turboreaktor, amelynek gyártása 1947-ben kezdődött, és évtizedeken át szerelték a MiG-17 vadászgépbe és az Il-28 bombázóba. Amikor Oroszország kivonta ezeket a szovjet repülőgépeket a szolgálatból, úgy döntött, hogy új életet ad a sugárhajtóműnek.

Akkoriban az orosz hadsereg úgy gondolta, hogy nagy méretű fertőtlenítési feladatokra lehetne használni, ezért beépítette az egyik legerősebb katonai teherautójába, az Ural 375 6×6-ba, egy rendkívül strapabíró modellbe, amely gyakorlatilag bármilyen terepen képes haladni és nagy teherbírással rendelkezik.

Oroszország egy forgó alapot tervezett a motor teherautó alvázára történő felszereléséhez, és az Ural-t egy 900 literes üzemanyagtartállyal is felszerelte a motor táplálásához, amely ebben az esetben nem a jármű meghajtására szolgál, hanem fertőtlenítő folyadékok nyomás alatt történő „kilövésére”, mintha egy rendkívül nagy teljesítményű Karcher lenne. A sofőr vezeti a teherautót, egy második kezelő pedig a sugárhajtású motort irányítja.

 

Van egy másik változat is, a TM-65M, amely az Ural-4320 teherautót használja alapként, szintén 6×6-os, de nagyobb vontatási kapacitással. Valójában a sugárhajtású motort tápláló tartályt nem a futóműbe építették be, hanem egy tartályt vontat.

Ez a tömeges fertőtlenítő berendezés már több éve működik. Főleg katonai járművek, például tankok és más teherautók tisztítására szolgál, még akkor is, ha azok vegyi anyagokkal szennyeződtek. Az Almirante Kuznetsov repülőgép-hordozó fedélzetén is van egy TMS-65U, amelyet a fedélzet tisztítására használnak.

Ezenkívül a TMS-65U nagy füstfelhőket képes emelni a csatatéren, hogy korlátozza az ellenség látótávolságát. Nagy területeket is dekontaminálhat, ha azokat vegyi anyagokkal permetezték be.

Szofi Contu/ author of the article

Szofi vagyok, hasznos life hackeket és praktikus tippeket írok, amelyek segítenek a mindennapi életben egyszerűbbé tenni a dolgokat!

Szofi lifehack ⚡